dentsu aegis network

FINLAND

Suomalaisten mobiilikäyttö räjähti kahdessa vuodessa

29 syys 2016

Mediatoimisto Carat, yhdessä emoyhtiön Dentsu Aegis Networkin kanssa, toteutti kesällä 2016 Suomen laajimman kuluttajatutkimuksen. CCS, eli Consumer Connection System -tutkimuksessa haastateltiin 5 400:aa suomalaista ikäryhmästä 15–74.

Mobiilin käytössä on tapahtunut raju kasvu vuoteen 2014 verrattuna kun koko kansasta jo 78 prosenttia käyttää älypuhelinta. Kasvua on vuoteen 2014 verrattuna 11 prosenttiyksikköä. Mobiilikäyttö on noussut eniten vanhemmissa ikäryhmissä: yli 65 vuotiaista 57 % käyttää älypuhelinta.

Älypuhelinta suomalaiset käyttävät erityisesti internetin ja hakukoneiden kuluttamiseen, sosiaaliseen mediaan sekä sähköpostin lukemiseen ja lähettämiseen.

- Älypuhelimien monipuolinen käyttö on isoin yksittäinen muutos kuluttaja- ja mediakäyttäytymisessä viime vuosina. Muutoksesta kertoo muun muassa se, että 40 % älypuhelinkäyttäjistä sanoo sen olevan pääasiallinen viihteen lähde. Tämä asettaa niin sanotuille perinteisille medioille paljon haasteita, mutta myös mahdollisuuksia, Caratin Head Of Digital Lasse Iskanius kommentoi.

Appeista viestisovellukset, kuten Facebookin Messenger ja WhatsApp -pikaviestisovellukset, ovat kaikista suosituimpia: käyttö on lähes tuplaantunut 2014 vuoteen verrattuna, nyt 58 % älypuhelinkäyttäjistä hyödyntää viestisovelluksia.

- Älypuhelin on oleellinen osa nyky-yhteiskuntaa: 42 % älypuhelinkäyttäjistä sanoo sen olevan tärkeä osa sosiaalista elämää. Vain harva suomalainen yritys on kuitenkaan pystynyt liikkumaan mobiiliin yhtä nopeasti kuin kuluttajat, nyt on korkea aika hypätä kelkkaan mukaan liiketoiminnan vauhdittamiseen, Iskanius jatkaa.

Älypuhelimet uudelleenmäärittävät mediamaiseman

Päivän aikana mobiili ja tabletti tavoittavat jo 70 % suomalaisista. Kasvua on tapahtunut niin sanotuiden perinteisten mediakanavien kustannuksella, kun TV:n, radion sekä sanoma- ja paikallislehtien päivätavoittavuus on supistunut. Mobiilin tavoittavuus on ainutlaatuinen mediavalikossa: se tavoittaa suomalaiset aamusta iltaan, kun monet muut mediat ovat hyvin aikasidonnaisia.

Mobiilia käytetään yhä useammin muiden kanavien rinnalla: televisiota katsoessa 49 % älypuhelinkäyttäjistä tarkistaa some-kanavia, 32 % etsii brändiä tai tuotetta minkä on juuri nähnyt mainostettavan televisiossa ja 19 % keskustelee ohjelmasta viestisovelluksen välityksellä. Mobiilin käyttö ei myöskään sulje muita medioita pois, vaan sitä käytetään esimerkiksi radion ja television kuluttamiseen.

- Mobiili on huomattavasti tietokonetta henkilökohtaisempi väline ja se näkyy myös sen käytössä. Nuoremmissa kohderyhmissä pikaviestimiä ja sosiaalisen median palveluita käytetään myös mobiililla todella usein päivän aikana: ei ole tavatonta selata 15 kertaa päivässä Instagram-feedi alusta loppuun tai lähettää tuhansia WhatsApp-viestejä kuukaudessa, Caratin Head of Social Media Heli Ruotsalainen kommentoi.